انبارداری چیست؟

انبارداری چیست؟

انبارداری به تسهیلاتی گفته می شود که هدف راه اندازی این تسهیلات نگهداری کالاها می باشد.
در تجارت و کسب و کارهای کلاسیک و الکترونیک ، انبارها عمدتاً برای نگه داشتن کالاها در انبار مورد استفاده قرار می گیرند تا اطمینان حاصل شود که فراهم کردن،تحویل و آماده سازی کالای مورد لزوم  بسیار سریع صورت گرفته و به راحتی قابل دسترس می شود.
در واقع انبارداری به طور کلی عبارتست از دریافت کالاها و اقلام قسمت های مختلف شرکت ها و یا خارج از شرکت و نگهداری کلیه ی این کالا و اقلام مورد نیاز مطابق با قانون استاندارد انبارداری
انبارداری باعث سهولت در امور صدور(تحویل دادن کالا) ورود(تحویل گرفتن کالا) در کمترین زمان  و با حداقل نیروی ممکن می شود،در واقع رساندن کالاها  اقلام مورد نیاز بخش های مختلف و یا تهیه و خرید آن در اسرع وقت یکی دیگر از موارد انبارداری می باشد.
معمولا برای کسب و کارهای کلاسیک و همچنین الکترونیک انباری در نظر گرفته می شود.استفاده از یک انبار هرچه باشد ، همه آنها از همان قاعده فرآیندهای ذخیره سازی ورودی-خروجی استفاده می کنند: کالاها وارد می شوند ، ذخیره می شوند و دوباره بیرون می روند.
انبارداری تسهیلاتی است که در کنار قفسه های ذخیره سازی ، تجهیزات جابجایی و پرسنل و منابع مدیریتی به ما این امکان را می دهد تا اختلافات جریان ورودی کالاها (دریافت شده از تأمین کنندگان ، مراکز تولید و غیره) و جریان خروجی کالاها را کنترل کنیم ( کالاهایی که برای تولید ، فروش و غیره ارسال می شوند). معمولاً این جریان ها با هم هماهنگ نیستند و این یکی از دلایلی است که نیاز به انبارداری را در کلیه ی مشاغل روشن کرده و اهمیت آن را نشان می دهد.

شناخت فرآیندهای انبارداری

چیدمان انبار

برای تسهیل یک روند خوب و استاندارد در انبارداری مهم است که فرم و طرح انبار داخلی باید با طرح انبار خارجی در ارتباط باشد. انباشتگی خارج از انبار ، ناشی از محدودیت های پارکینگ نیز می تواند بر کلیه فعالیت های انبار تأثیر بگذارد. بنابراین بسیار مهم است که از نظر فضای داخلی و خارجی ، راندمان چیدمان انبار را کنترل کنید تا اطمینان حاصل شود که کمبود فضاها و انباشتگی های احتمالی کالا در بعضی نقاط انبار تاثیری در بهره وری انبار نخواهد داشت. همچنین فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که باید در چیدمان انبار رعایت کنید.

  • پیش بینی فضای مورد نیاز ذخیره سازی کالاهای بیشتر و انبار آنها در آینده ، پیش بینی کمیت کالاها و سهام و الزامات دسترسی افراد، فاکتورهای مهمی است که باید قبل از شروع برنامه ریزی و طراحی در فضای انبار مورد بررسی قرار بگیرد.
  • سازگاری ، پیش بینی دقیق برای هر تغییر ظریف در انبار به منظور تامین فضای بیشتر برای کالاها ، برای اینکه به بهترین شکل ممکن خود را برای این تغییرات آماده کنید ، هنگام طراحی مکان انبار در ابتدا ، طرح اصلی سهولت سازگاری را در ذهن داشته باشید. با افزایش حجم فروش یا تغییر اندازه بسته بندی محصول ، ممکن است شما نیاز فوری به فضای اضافی یا نوع دیگری از ذخیره سازی پیدا کنید. در صورت نیاز به تعمیرات اساسی عمده ، این تغییرات می تواند زمان ، فعایت های جانبی و هزینه های اضافی به همراه داشته باشد. بنابراین طراحی چیدمان انبار با در نظر گرفتن اصل سازگاری می تواند از دردسر های آتی بکاهد.
  • چگونگی انبار - یک عامل اصلی که به شدت بر چیدمان انبار تأثیر می گذارد ، نحوه ی بارگیری کالاها و چگونگی کالاهاست که برای بارگیری بایستی از چه تجهیزاتی استفاده کرد.اگر در حال اجاره یا ساخت یک انبار جدید هستید حتما به این مسئله توجه کنید و فضاهای مناسبی برای بارگیری کالاها در نظر بگیرید که این امر بسیار به بهره وری شما و انجام سریعتر بارگیری کمک می کند.
  • انواع قفسه بندی – نوع ذخیره سازی و بسته بندی محصولات و کالاها  در انبار بستگی زیادی به انواع محصولاتی دارد که شما با آن سر و کار دارید.نیازها و الزامات خود را به دقت بررسی کنید چرا که میزان فضای مورد نیاز شما را تحت تأثیر قرار می دهد و بر چیدمان انبار تاثیر کلی می گذارد.

در حالی که همه انبارها ممکن است مانند هم نبوده و متفاوت باشند ، فرآیندهای مختلفی در داخل آنها وجود دارد که نسبتاً یکسان عمل می کنند. درک این فرایندها و جنبه های موجود در انبار ضروری است اگر به دنبال افزایش بهره وری عملیاتی ، کاهش هزینه ، افزایش سود و کمک به کل روند امور کسب و کارتان هستید حتما تمامی این فرآیندها را درک کرده و آنها را به کار گیرید. بدون درک فرآیندهای کلیدی موجود در انبار ، ممکن است مزیت رقابتی نسبت به سایر شرکتهای تولید کننده که از این فرآیندها استفاده می کنند را از دست بدهید.

انبارداری چیست؟

دریافت و یا پذیرش کالا 

پذیرش کالا مربوط به عمل جابجایی محصولات یک انبار مطابق با یک سیستم خاص است.در واقع دریافت تمامی کالاها با رسیدهای مربوط به آنها که ممکن است اقلام متفاوتی باشند مانند محصولات،مواد اولیه،بسته ها و... را شامل می شود.
اگر به طور سیستماتیک پذیرش کالاها را دنبال کنیم ، برخی سیستم ها ممکن است  امکان ورود کالاها را در این مرحله به موجودی بدهند ، در حالی که برخی دیگر نیاز دارند که کالاها قبل از به روز رسانی موجودی به قسمت دیگری تحویل داده شده و سپس از آن قسمت وارد موجودی کالا شده و تحویل داده شوند.درنهایت ، این امر کاملاً به نیاز مشتری و نحوه تنظیم سیستم بستگی دارد.
بخش دریافت کالا  معمولا جز پرکارترین و فعال ترین بخش هاست که تقریبا در تمامی طول مدت زمان کاری، کاملا فعال است.
اعمال یک چرخش استاندارد برای هر حمل و نقل برای ورود به قسمت بارگیری ، تراکم کالاها را کاهش می دهد اگرچه کمی وقت گیر است اما این مزیت را ایجاد می کند که قبل از ورود کالاهای بعدی قسمت دریافت کالا خالی از هر گونه کالایی باشد.همچنین می تواند احتمال وجود خطا در قسمت دریافت را کاهش دهد.
انجام تمامی این مراحل توسط کارکنان پذیرش اصلی کالا انجام می شود.

  • الف) بررسی کلیه مواد / کالاهای دریافتی در برابر سند بسته بندی و رسید تهیه کننده.
  • ب) بررسی تمام بسته های خارجی به منظور رویت  آسیب های احتمالی ، در صورت وجود هر گونه آسیب یا مشکل در بسته ها ی کالا ها ، بررسی محتویات بسته ها و اطمینان از سالم بودن آنها 
  • ج) قرار دادن فوری کلیه کالاهای دریافتی تکمیل شده در قسمت مرکزی انبار

تعداد کالاهای با بسته بندی های آسیب دیده شده باید کاملا در سند های انبار درج شود و میزان خسارت و آسیب، بلافاصله به مرجع مناسب در سازمان گزارش داده شود.

جاگذاری و جابه جایی کالا

بعد از ورود کالاها و اقلام درخواستی به انبار مطابق با استانداردهای موجود هر شرکت در خصوص نحوه ی جاگذاری کالا و ذخیره سازی،مکان مناسبی برای هر کالا در نظر گرفته می شود که بایستی تمامی کالاها در آن مکان جاگذاری شود.
محل نگهداری و جاگذاری دقیق کالاها بایستی در سامانه ی مدیریتی و یا اسناد کاغذی دقیقا قید شوند.بعد از تکمیل فرآیند تحویل،صاحب کالا و یا نماینده های قانونی وی (که گاها ممکن است شرکت های حمل و نقل باشند) قبض انبار و رسید را دریافت می کند.صاحب کالا از طریق کالاهای تحویل داده شده به انبارهای عمومی،می تواند به عنوان تضمینی برای دریافت وام و اعتبار از موسسات مالی و اعتباری استفاده  کند.
این فرایند (جاگذاری) در نهایت هنگامی شروع می شود که اپراتورها وظیفه ERP یا WMS را بپذیرند ، که در آن بارکد مربوطه کالاها را که قرار است انبار شوند را اسکن می کنند. اگر سیستم بارکدی در شرکت وجود نداشته باشد ، می توان با یادداشت در دفترچه راهنمای دستی، کالاها را شناسایی و کد گزاری کرد. در این مرحله ، سیستم ، تمامی کارکنان انبار را برای تحویل کالا به سمت محل نگهداری صحیح هدایت می کند.
یا به عبارت دیگر جاگذاری کالا به فرآیند نگهداری هر کالایی در موقعیت نهایی انبار برای ذخیره سازی اشاره دارد.جاگذاری فرایندی است مشتمل بر  دریافت کالای موجود در محل انبار و سپس حمل آن به مکان نهایی انبار ، قسمتی که محصولاتی از این نوع نگهداری می شوند.
جاگذاری  معمولاً به عنوان فرایند انتقال موجودی دریافت شده از منبع اصلی یا بخش تولید به قسمت ذخیره سازی کالا تعریف می شود.
فرایند جابه جایی کالا  نیز برای جابجایی موجودی داخل انبار مرکزی و برای پر کردن انبارهای اختصاصی  ذخیره شده اختصاصی با موجودی از سطل انبار ذخیره استفاده می شود. هر زمان موجودی موجودی در یک مخزن انبار قرار داده می شود.

انبارداری چیست؟

آماده سازی و خروج کالا 

انتخاب و آماده سازی سفارش یکی از مراحل انبارداری محسوب می شود.این مرحله شامل آماده کردن و جمع آوری کالاها به مقدار مشخص قبل از حمل و نقل برای جلب رضایت سفارشات مشتری است. این یکی از مهمترین مراحل فرایند انبارداری است و تأثیر مهمی در بهره وری زنجیره تأمین دارد. ترکیب چندین SKU (Stock Keep Unit) این اصطلاحی است که معمولاً هنگام صحبت در مورد مدیریت موجودی استفاده می شود) در انبار اصلی باعث افزایش بهره وری می شود. معمولا استراتژی های انتخاب دسته ای کالاها  در انبارها استفاده می شود. با ترکیب سفارشات در یک نمونه حمل و نقلی  ، مدت زمان خروج و تحویل بسیار کاهش می یابد. اگر اپراتور انبار مجبور باشد از هر 100 مکان انبار ،یک محصول را انتخاب کند طبیعتا کندتر شده و بهره وریش کاهش می یابد.اما اگر اپراتور از هر 10 مکان انبار ،یکی را انتخاب کند. بهره وریش افزایش می یابد.
موفقیت در انجام عملیات  ارسال کالاها و بسته بندی آنها ،صرفا وابسته به زمان مناسب و تحویل به موقع به بارگیری هاست.بنابراین انباردار بایستی مدت زمان بسته بندی و ارسال کالا را با زمان بارگیری پیش بینی کرده و مطابق با آن عمل کند.
انبار و آموزش انبارداری از اصلی ترین قسمت های  یک سازمان و یا شرکت هستند، زیرا بخش بزرگی از دارایی‌های شرکت ها و سازمان‌ها در موجودی‌های انبار آنها ذخیره شده است. موجودی کالاهای انبار بایستی  در محل‌های امن و به طور کاملا  منظم نگهداری شود و به نحوی باشد که دسترسی به آن در مواقع لزوم و اضطراری  به آسانی امکان پذیر باشد. حداقل و حداکثر موجودی ،نوع و مقدار مواد و هر یک از عوامل و همچنین سفارشات  کالاها  به طور مستمر باید مورد توجه انباردار قرار گیرد. البته اداره انبارها سخت و هزینه ‌بر است و هر شرکت یا سازمانی به دنبال کاهش هزینه‌های انبارداری است تا بتواند کارایی و سود شرکت را بالا ببرد.

نتیجه 

انبار یک روند اساسی در عملکرد زنجیره تأمین یکپارچه ایفا می کند و سهم مثبتی دارد. عملکرد مناسب در یک انبار نه تنها باعث بهبود خدمات به مشتری می شود بلکه سود را نیز به همراه خواهد داشت. برای اطمینان از عملکرد کامل و مناسب  یک انبار ، برنامه ریزی چیدمان خوب و جریان کار مناسب باید اجرا شود. تیم خرید انبار و تدارکات نیز باید برنامه ای دقیق  داشته باشند و بتوانند رابطه خوبی با کلیه تأمین کنندگان برقرار کند تا از تکمیل به موقع محصولات و موجودی آنها اطمینان حاصل کنند.
بسیار باهوش هستید که اگر هم اکنون سراغ کار انبارداری رفته و یا  برای بهره وری بیشتر و  پیشرفت کار در انبارداری تلاش می کنید. پیش بینی اشتغال دفتر آمار آمریكا نشان می دهد كه تقاضا برای كارگران انبار و انبارداران رو به افزایش است.سمت های مختلفی برای کار در انبار ها تعریف شده است که در حال حاضر و آینده ای نه چندان دور برای بهره وری هر چه بیشتر انبارها و شرکت ها مورد نیاز می باشد چرا که با توسعه ی علم و تکنولوژی انتظار می رود کارفرمایان هزاران شغل جدید فعال در  انبارها  را طی چند سال آینده معرفی می کنند که تبحر در شغل انبارداری و گرفتن مدرک انبارداری  و گذراندن دوره انبارداری می تواند فرصت های شغلی بیشماری را برایتان رقم بزند.
اگر می خواهید در دوره انبارداری ثبت نام کرده و بعد از گذراندن دوره انبارداری و سرفصل و دروس آموزشی موفق به اخذ مدرک انبارداری و یا گواهینامه انبارداری شوید حتما به سایت فن پردازان یا موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان مراجعه کرده و با نحوه آموزش انبارداری آشنا شده و بعد از گذراندن دوره انبارداری ، مدرک انبارداری را دریافت نمایید.مدرک انبارداری موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان مورد تایید وزارت علوم فناوری و تحقیقات بوده و سازمان ارزیابی wes جهانی نیز آن را تایید می کند.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close